woensdag 3 mei 2017

Proefnotitie: Tsjeeses kloon

De proefnotitie van de Tsjeesus kloon heeft even op zich laten wachten. Vooral omdat ik het bier nergens kon vinden. En toen ik het gevonden had, was het me te duur. Tijdens een bezoek aan Belgie stond daar de Tsjeeses Bourbon barrel aged versie. In het verleden heb ik de port barrel aged versie gedronken en die was me goed bevallen. Hier de proefnotitie van de vergelijking van de Bourbon versie en de kloon.

Tsjeeses Bourbon Barrel Aged 

Uiterlijk: Helder met inzakkend schuim. De kleur is wat donkerder dan de kloon. Door oxidatie tijdens de lagering op vaten kan de kleur donkerder geworden zijn. 

De geur is licht geoxideerd en zelfs iets metalig. Dit metalige went, maar blijft wel aanwezig. Bij walsen van het bier is er hout en een lichte zweem van bourbon te ruiken. 

In de smaak zijn het hout en de bourbon licht aanwezig. Het bier is redelijk droog, droger dan ik in gedachten had en daardoor ook wat dun. Over het algemeen is de smaak prima, maar door het metalige en dunne is het geen hoogvlieger.

Tsjeeses kloon
 
Uiterlijk: Het bier schenkt donkerder dan het origineel. Het schuim is stevig en blijft lang staan. Door het barrel aging zal het schuim minder zijn.

De geur is sterk kruidig met vooral de jamaican pepper die doorschijnt. Dit geeft een kruidigheid die lijkt op kruidnagel met licht gember, een kruidkoekachtige, peperige geur. Voor het mooie iets te sterk aanwezig. Het bier ruikt zoet en vol en heeft een licht scherp randje van de vergisting.

De smaak is zoetig en redelijk plakkerig. Uit mijn geheugen is de Port barrel Tsjeeses ook vrij plakkerig, in tegenstelling tot de barrel aged versie. In de smaak is het kruidige ook sterk aanwezig. De kruidnagel en ook licht gember is aanwezig en lijkt een licht pittige tinteling op mijn tong te geven. Het kruidige is naar mijn mening te sterk aanwezig. Het karakter van de Pixie gist die later van brouwerij De Leyert bleek te zijn, heeft een gelijkend licht fruitige smaak. Door de volle body en kruidigheid van het bier is het echter lastig vast te stellen.

De kloon komt niet in de buurt van de bourbon barrel aged versie. Ik moet nog maar eens op zoek naar de Port aged versie en de vergelijking maken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten