zondag 9 februari 2020

Proefnotitie | Lollipop IPA

Dit is de proefnotitie van de Lollipop IPA. Een IPA met fruitige hopsoorten, kettle souring, lactose en mango. Er staat een versgetapt exemplaar voor mijn neus.

Bij de eerste slok, de belangrijkste bij een pasgebrouwen bier, weet je het meteen. Het is 'em, of het is 'em niet. Nou mensen, dit is hem echt hoor. 

Dit bier is op een fust (NC keg) gezet, waardoor er zo weinig mogelijk zuurstof in het bier is geïntroduceerd door het fust door te blazen met CO2. Om te tappen, gebruik ik een zogenaamd picknicktapje, wat eigenlijk niets meer is dan een open-en-dichtkraantje. Het is een kwestie van compleet dicht of onder hoge druk schuim uitblazen. Het doet me een beetje denken aan die ouderwetse giertanks, waarbij het spul in ruime boog op het land wordt gesodemieterd. Tot zover de vergelijking. Ondanks dit minder ideale kraantje kwam er een prachtig bier tevoorschijn onder het langzaam optrekkende schuim, Een glaasje sap, daar lijkt het op. Met schuim. Er waren enkele stukjes mango meegenomen in het vat en het leek daardoor helemaal op een vers geperst fruitsap. Dit is echter geen ontbijtdrankje, het is een IPA met een procent of 6 aan alcohol. 

De soort hop en de hoeveelheden hop zijn prachtig mooi. Het bier is niet te bitter, maar dit lijkt wel op te bouwen tijdens het drinken. Aan het einde van het glas is het bier prettig bitter. Zowel in de neus als op de tong klopt de hop met de stijl. Ekuanot, Calypso, Amarillo, Simcoe, alleen maar prijswinnende, fruitige hoppen. Een fruitige geur en smaak die typisch zijn voor de New England IPA-stijl. Het proces van kettle souring is kort uitgevoerd, en er is weinig verzuring van het wort opgetreden, maar ik kan het niet meten. Ik proef wel een schone melkzurige toets. De toevoeging van mango heeft het bier mede erg fruitig gemaakt, wat ook weer erg goed combineert met de hopsoorten. 
Door de moutstort met voornamelijk viennamout is het bier redelijk vol geworden, maar ik verwacht dat een goede palemout eenzelfde body en moutigheid hadden opgeleverd. Verder is er nog lactose toegevoegd, maar het bier is niet te zoet of plakkerig geworden. 

Concluderend: De combinatie van de hop, verzuring, lactose en mango werken prima samen. De hoeveelheid lactose is voor de stijl misschien wat aan de lage kant gebleken, maar dit bier moet naar mijn mening niet te zoet zijn. Ik ben tevreden, dit is 'em!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten