zondag 16 februari 2020

Proefnotitie | Chocolate BarBier


Laat ik beginnen met zeggen dat ik in Karma geloof. Ik weet niet wat ik gedaan heb in een vorig leven, maar het moet iets verschrikkelijks zijn geweest. Bier met aardbeien, hete wortoxidatie of besmetting door een kraantje, iets van die orde. Het universum vond het  tijd voor genoegdoening en eist herstel van de balans. Het zadelt mij op met een gedrocht, de Chocolate Barbier.

Het begon met een prima idee, denk ik. Maak een bier waar alle componenten van een Nutsreep in zitten. Het is een idee waar het type ingrediƫnten en hoeveelheden weliswaar over de grens gaan, maar ik dacht voor alles een oplossing te hebben. En ik zat fout, heel fout.

In deze proefnotitie zullen er niet te veel woorden worden besteed aan het beschrijven van de smaak. Dit bier kenmerkt zich door een afstotelijk uiterlijk met grove zeepbellen en zeer snel wegtrekkend schuim en het koolzuur is binnen een seconde of tien verdwenen uit het bier. De bellen hebben alle kenmerken van vettigheid in het bier. 
Naast dit onapetijtelijke uiterlijk zijn de smaken nauwelijks in balans. De chocoladesmaak is wel aanwezig, maar de nougat, caramel en lactose zijn te veel op de achtergrond en smaken chemisch. Het komt niet in de buurt van iets wat een Nutssmaak moet lijken. 

Onderstaande foto's zijn van het bier. Ik had bedacht om dit bier tijdens een festivalletje te tappen en zo lovende kritiek te ontvangen voor genialiteit en uitwerking. In werkelijkheid was het bier de beste antireclame die je kunt bedenken. 



De verbeterpunten zijn er veel: De chocolade tijdens het koken was echt het domste idee ooit. Een beginnersfout. De noten bevatten ook vet, maar ik denk dat dit niet de oorzaak is geweest. De combinatie van caramel en nougat was te veel van het goede. Ondanks mijn eigen waarschuwingen bevat het bier te veel ideeen en was het gedoemd om te mislukken. Karma is a bitch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten