donderdag 19 september 2019

Proefnotitie: Kveik met 5 verschillende gisten

Ik droomde dat ik een Youtuber was. Mijn enige doel in het leven was om filmpjes te produceren die maar een handjevol mensen wilde gaan zien. In elk filmpje bedacht ik een thema waar niemand ooit nog aan had gedacht. Als dit niet lukte, deed ik gewoon wat de rest ook deed, een challenge of een prank ofzo. In deze droom had ik een magische gist die je rustig kon mishandelen door te drogen en bij hoge temperatuur weg te zetten. Het maakte allemaal niet uit, er zou altijd geweldig bier uit komen. 

De intro van het filmpje was al geweldig: We gaan een wort in vijf delen splitsen waarbij elke keer een andere gist bijgevoegd ging worden. Ja, dames en heren, we gaan hier wat compleet NIEUWS doen, dit is Fucking uniek en nog nooit vertoont! Een goede Youtuber spreekt in superlatieven en er moet wel minstens 10 keer een krachtterm voorbijkomen. Als de kijkers maar niet denken dat het nergens over gaat! 
 
In het volgende shot komt het proeven aan bod. Het begint goed: het referentiebier met de Gjernes Kveikgist is echt Out-Of-This-World, dit heb jij achter jouw scherm nog nooit geproefd. Smaken van sinaasappel en exotisch fruit, een romig mondgevoel en 'juicy', hoppig. Met een orgastisch gezicht neem ik nog een slok en kijk in de camera. 'Dit is de real shit, mensen!. Thank God for Kveik'.  
 

We gaan meteen door met het tweede bier, deze is vergist met de Hornindal kveikgist. Ik vertel dat een oude farmer in Noorwegen dit mengsel van maar liefst 8 verschillende micro-organismen van generatie op generatie in handen heeft gekregen. Ik kan dat proeven, lieve kijkers, veel tropisch fruit, en geloof het of niet: een lichte champignonsmaak. Fucking lekker! 
 
Het volgende brouwsel wordt verwachtingsvol van de dop ontdaan. Het is het bier met de Framgarden gist, weliswaar geen echte kveik, maar de smaak lijkt er sterk op. Deze gist heeft volgens de experts de eigenschap om ananas, snoepjes en Riesling druivensmaken te geven.Ik zet mijn neus tegen de opening, maar wat is dit?. Dit is echt goor, de geur van infectie. Geen melkzuur of azijn, maar de geur van een vies vaatdoekje. Wat tha fack!' schreeuw ik in de camera en ik trek mijn allervieste gezicht. Met veel tegenzin neem ik een slokje het lijkt alsof ik zwavelzuur te drinken krijg. Wat is hiermee gebeurd?' roep ik, en er wordt ingezoomd op mijn verongelijkte gezicht. 

Er volgt nu een harde knip in het filmpje. Met hernieuwd enthousiasme toon ik de volgende ongelabelde fles. Het is de Simonaitis kveik met maar liefst 5 verschillende stammen gisten en bacteriën. Voorzichtig open ik de fles en als een fontein spuit het bier uit de fles, alsof het al die tijd heeft zitten wachten om deze prank met mij uit te halen. Het bier lijkt kort op een lichtzwaard van Star Wars terwijl ik opspring en naar de wasbak ren. Daar aangekomen is het flesje tot op de bodem leeggegutst. 'Zo, zagen jullie dat? Dit is niet goed!! What the.....' Het laatste beetje bier ruikt vergelijkbaar met het vorige flesje en ik neem niet de moeite om dit te proeven. 


'Het begint hier op een Russisch roulette te lijken. De laatste fles!' Voorzichtig plaats ik hem op tafel alsof het hier om een bom gaat die op scherp staat. Met het glas naast de fles, zet ik de opener tegen de kroonkurk. Een harde sis ontsnapt, maar het bier blijft in erin. Het bier ziet er goed uit, een mooie schuimkraag, iets dof en een goede kleur. Helaas duurthet niet lang tot de geur van rottigheid mijn neus binnendringt. ' Wat een teleurstelling!' Niemand interesseert het meer dat het bier met de Midtbust is vergist. Weg ermee!

'Nou dames en heren, dit was het weer voor vandaag! Vergeet niet om deze video te liken en een duimpje omhoog te geven! Bedankt voor het kijken en tot morgen!'





Geen opmerkingen:

Een reactie posten