zondag 21 september 2025

Einde voor brouwerij de Molen | Borefts 2025

Op 19 en 20 september viert Brouwerij de Molen het Borefts Bierfestival in
Bodegraven. Bekend als een van de grootste en meest internationale bierfestivals in Nederland, lokt het evenement elk jaar weer vele speciaalbierliefhebbers uit binnen- en buitenland.

Sinds 2009 organiseert Brouwerij De Molen jaarlijks het internationale Borefts Bier Festival, waar zo'n 7000 bierliefhebbers uit diverse landen op af komen. Het festival biedt een diversiteit aan brouwers, van grote namen tot kleine ambachtelijke brouwerijen, die hun bieren presenteren. In 2018 werd het door het NRC het oudste en meest toonaangevende craftbeerfestival in Nederland genoemd. Het Borefts Bierfestival zal in 2025 voor de laatste keer plaatsvinden.

Volgens de website zullen zo’n 7000 bierfans met 35 nationaliteiten neerstrijken in Bodegraven. Het Borefts bierfestival is een internationaal bierfestival waar meer dan 450 verschillende bieren worden geschonken van meer dan 40 brouwerijen uit de hele wereld. De bieren zijn zeer divers, waarbij uitersten niet worden geschuwd. Op Borefts draait alles om de passie voor brouwen en de ontdekking van bieren die je waarschijnlijk nog nooit eerder hebt geproefd. Het is een ideale gelegenheid voor iedereen die geïnteresseerd is in nieuwe smaken en brouwerijculturen. De aanwezige brouwerijen zijn vaak bevriend met de Molen of hebben een goede reputatie op Untappd of Ratebeer.

Geschiedenis van brouwerij De Molen


Na 12 jaar brouwervaring bij o.a. Stadsbrouwerij De Pelgrim, bij de Texelse Bier brouwerij en Brouwerij de Prael startte brouwmeester Menno Olivier in 2004 zijn eigen brouwerij met proeflokaal in korenmolen 'De Arkduif'. Zijn doel was om ambachtelijke streekbieren te brouwen en de Nederlandse biercultuur nieuw leven in te blazen.

In 2006 begon Brouwerij De Molen in samenwerking met Stichting Philadelphia met het bieden van werk- en dagbesteding aan mensen met een verstandelijke beperking. De deelnemers zijn sindsdien essentieel voor de dagelijkse operatie van de brouwerij geworden.

In 2009 maakte John Brus zijn entree als compagnon en samen bouwden zij aan een volgende stap voor de brouwerij. In 2011 is de nieuwe brouwerij in gebruik genomen, gelegen op 60 meter afstand van De Arkduif.

In 2016 nam Bavaria N.V., het latere Royal Swinkels, een belang van 35 procent in Brouwerij de Molen. In 2019 werd Brouwerij De Molen volledig overgenomen door Royal Swinkels, het moederbedrijf van onder andere Bavaria. Deze overname volgde op een eerdere investering waarbij Swinkels al een aanzienlijk minderheidsbelang in de brouwerij had verworven.
Bavaria wilde graag het aanbod aan ambachtelijk bieren uitbreiden en op die manier een breder publiek bereiken. Op papier profiteerden de Molen en Swinckels van deze deal. De Molen kreeg de middelen en distributie. Swinckels kreeg er een poot met kwalitatieve speciaalbieren voor terug. Helaas kwamen er in die samenwerking op een bepaald moment wat scheurtjes.

Olivier verliet Brouwerij de Molen in 2020, vier jaar nadat Bavaria een belang in de brouwerij had genomen. In 2024 richtte hij in Catalonië zijn eigen brouwerij op, genaamd Menno Olivier Brewing.

In 2022 besloot Royal Swinkels tot een rebranding, waarbij het logo van de brouwerij en de huisstijl werd aangepast. Zoals ze zelf aangaven: "We willen dat bierliefhebbers onze bieren makkelijker weten te vinden en daarbij nog beter begrijpen waarvoor we staan."Hierbij werd de ampersand (het “&” teken) het symbool van het merk. Dit teken symboliseert de verbinding van schijnbaar onverenigbare werelden of contrasten met elkaar. Wij geloven namelijk dat door het verbinden van contrasterende werelden er nieuwe dingen ontstaan waar je nieuwsgierig naar kunt worden. En nieuwsgierigheid kan leiden tot mindblowing ervaringen. Het zit ‘m wat ons betreft in het ontdekken van nieuwe smaken maar ook in nieuwe mensen. Het houdt je nieuwsgierig in het leven! Leuk bedacht, maar laten we eerlijk zijn, het zag er uit alsof iemand 10 lettertypes in een blender had gedaan. Mooi was het niet. En eerlijk toegegeven: het oude was ook geen mooi logo, maar het had wel iets ambachtelijks en authentieks.

In 2024 kondigde Royal Swinckels aan te overwegen om Brouwerij de Molen te sluiten. De reden hiervoor lag in de dalende vraag naar bier. Consumenten drinken minder alcohol en vaker alcoholvrij bier. Ook een lastig huurcontract speelde mee in de overweging. Er werd advies gevraagd aan de ondernemingsraad om een oordeel te geven over het voornemen. De banen van 12 medewerkers staan hierbij op het spel.

Uiteindelijk viel de beslissing om te stoppen en werd aangekondigd dat op 1 oktober 2025 de brouwerij zal stoppen. Op het terrein van de brouwerij worden huizen gebouwd. Enkele bronnen voegen daar aan toe dat Royal Swinkels heeft aangekondigd dat een sluiting van De Molen niet betekent dat de bieren van de markt verdwijnen. De naam en de bieren van De Molen kunnen wellicht op een andere manier voortgezet worden. Of dit via contractbrouwen of een andere constructie gebeurt, blijft voorlopig speculatie.


De bieren


Het assortiment van de Molen omvatte de White Labels, de vaste bieren. Vaak aangeduid met een dubbele naam zoals Hel & Verdoemenis, Vuur & Vlam, Heen& Weer. Daarnaast waren er de Black Label-bieren, de specials, de eenmalige bieren. Deze bieren hadden vaak een combinatie van verschillende ingrediënten, die werden verwerkt in de naam. Ik denk aan hierbij aan bieren met peren, zeewier of babi pangang kruiden. Verder was er een uitgebreid barrelprogramma waar over het algemeen zware bieren werden gelagerd op wijn, whisky, bourbon, rum of Calvadosvaten. Deze hadden een waxlaagje rond de dop. Vooral deze zwaardere bieren en vatgelagerde bieren waren uniek en altijd van hoge kwaliteit. Hiervoor heeft men diverse onderscheidingen ontvangen door de jaren.

Ongeveer 50% van de bieren wordt of werd geëxporteerd naar zo’n 30 landen. Je kunt bieren van Brouwerij de Molen tegenkomen in onder andere Japan, Brazilië, Noorwegen, Spanje, India, Canada, de Verenigde Staten, Denemarken, Polen en zelfs België. In Nederland is het vooral verkrijgbaar in bierwinkels en speciaalbiercafé’s.

Borefts bierfestival 2025


Een laatste onvergetelijke editie, one more time! Ondanks de dreigende sluiting
van de brouwerij werd er een half jaar geleden toch aangekondigd dat Borefts 2025 door kon gaan. De line-up van de brouwerijen bevatte een aantal oud-gedienden en weer een aantal mooie 'nieuwe' brouwerijen.

Op vrijdag vlak voor opening stond er al een flinke rij om binnen te komen. In vorige jaren was er een run op de grote jongens, met de hoge Untappd-scores, met Black Friday-achtige taferelen. Zo ook dit jaar, de rij bij Hill Farmstead was direct vrij lang. Het aantal bezoekers viel tussen 12 en 16 uur nog mee, richting einde van de middag werd het steeds wat drukker. Bij veel brouwerijen stonden de mensen daarna in de rij.

Over het algemeen zijn de bieren in grote lijnen te verdelen in een aantal categorieën: Imperial stout, NEIPA en sours. Een enkele pils of ander biertype bij sommige stands. Brouwerijen zoals Narke, Nogne O en Mommeriete, en ook de Molen hadden ook wat minder voor de hand liggende bieren zoals rookbier, blond of tripel.
Bij zo'n festival draait het zoals altijd om keuzes maken. Zoveel verschillende bieren, daar 
kan je eigenlijk niet tegenop drinken. Er was veel zwaar spul, dus door die kleine glaasjes, die soms ook maar halfvol werden getapt, was het gelukkig toch meer proeven dan zuipen. 
Bij de Molenbar was weer een indrukwekkende lijst van bieren aanwezig. Mooie stouts die met allerhande suikers, noten, kruiden en specerijen waren verrijkt. En ook de barrel-agedbieren waren ruim vertegenwoordigd. Echt zonde dat dit assortiment gaat verdwijnen. Een special mention gaat uit naar de Scoop-blueberry sour van Azvex brewery. Een helblauw bier met een ontzettend zoete smaak van winegums. Niet mijn smaak, maar wel lekker 'out of the box'.

Vantevoren had ik een lijstje gemaakt van brouwerijen waar ik naartoe wilde. Sowieso Hill Farmstead, die bracht helaas niet hun hoog-gerate IPA's of pale ales mee. Ook Bottle Logic, Narke en Cloudwater stonden hoog op mijn verlanglijstje. Deze selectie was puur gebaseerd op de Untappd-scores, de andere brouwerijen brouwen natuurlijk ook allemaal goede bieren. Hierna heb ik afgewisseld tussen zuur, stout en andere bieren. De kunst is om niet te snel al die zware klappers naar binnen te werken. 
Richting einde van de middag waren sommige hardlopers al opgetapt en werden er bieren doorgestreept. 

Over de organisatie niets dan goeds, het was ook dit jaar weer een zeer goed geregeld festival. Bij binnenkomst kreeg iedereen een drinkfles om toch voldoende
te hydraten (met water). Er was voldoende te eten, de prijzen waren niet exorbitant, er was alleen maar goed bier. En ook de zon was regelmatig te zien. 

Het ontbrak alleen aan te weinig tijd en een bovengemiddelde drinkconditie. Na nog een laatste bier in het brouwcafe, als aflsuiter toch een De Molen, zijn we richting huis vertrokken. Bedankt, brouwerij de Molen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten