vrijdag 30 december 2022

Zwopper IPA

Een lekkere double IPA die stijf staat van de hop op een stevige moutbasis met  voldoende zoet en moutigheid. Met een goede bitter en langdurige hoppige smaak, dat is het doel dit keer. De laatste keer dat ik in de brouwwinkel stond heb ik gekozen voor wat Oldschool hoppen in de vorm van Cascade, Columbus en Centennial. Als ik mijn eigen artikel over succesvolle hopcombinaties er nu op na sla, kom ik er helaas wel achter dat de huidige IPA's altijd wel een Simcoe, Amarillo, Citra, El Dorado, Ekuanot nodig heeft. Gelukkig lag er nog een half zakje Idaho7 in mijn vriezerlade en ook de Summit, waarvan ik dacht dat deze een typische bitterhop was, blijkt een alternatief voor Simcoe te zijn. De meningen zijn op het internet weliswaar weer flink tegenstrijdig, maar deze hop zal op zijn minst een prima grapefruitsmaak geven. 

De graanstort is gebaseerd op een soort NEIPA,  met de havermout en tarwemout. Voor wat extra kleur en body zijn de carablond en special B toegevoegd. Het hopschema lijkt meer op een normale American IPA, met een forse bitterheid om gewicht te bieden tegen de mout en alcohol. Vooral het gebrek aan bitter vind ik altijd het grootste manco van de NEIPA stijl. De M66 Hophead is een mengsel van een soort NEIPA gist met een amyloglycosidase, waarbij de gist niet perse een hoge vergistingsgraad heeft, maar door de afbraak door het enzym wordt er toch een vrij droog bier bereikt. Een ander voordeel van dit enzym blijkt dat hierdoor het hoppige karakter van het bier wordt versterkt. 

Ter behandeling van het water is er calciumchloride, calciumsulfaat, melkzuur en Brewtan B gebruikt. 

Het recept 


Kenmerken
Begin SG: 1.084
Eind SG: 1.020
IBU (Tinseth): 66
BU/GU: 0.80
Kleur: 22 EBC

Maischen
Temperatuur — 66 °C — 60 min

Mouten (5.55 kg)
3.5 kg (63.1%) — Pilsmout — Graan — 3.5 EBC
1 kg (18%) — TF Havermout — Graan — 2.8 EBC
500 g (9%) — Tarwemout — Graan — 4.8 EBC
400 g (7.2%) —Chateau Carablond— Graan — 30 EBC
150 g (2.7%)  Cara Aroma special B — Graan — 350 EBC


Hop (267 g)
7 g (11 IBU) — Columbus (Tomahawk) 12% — Koken — 60 min
40 g (19 IBU) — Centennial 10% — Koken — 10 min
35 g (9 IBU) — Cascade 5.5% — Koken — 10 min
25 g (16 IBU) — Idaho #7 13.4% — Koken — 10 min
15 g (12 IBU) — Summit 17% — Koken — 10 min
35 g — Centennial 10% — Koudhop — 5 dagen
25 g — Cascade 4.3% — Koudhop — 4 dagen
35 g — Idaho #7 13.4% — Koudhop — 5 dagen
50 g — Summit 17% — Koudhop — 5 dagen

Gist
1 pakje — Mangrove Jack's M66 Hophead 76%

Geen opmerkingen:

Een reactie posten