Het
is u waarschijnlijk niet ontgaan. In elk bushokje hing een tijdje geleden een poster met
het 'nieuwe' merk Kordaat. Met de slogan 'Bier voor Kordate Mannen' en
een stoer etiketje werd het duidelijk in de markt gepositioneerd voor 'mannen zoals mannen bedoeld zijn'.
Of zoiets. Toen ik het zag, heb ik de bus laten gaan en ben op zoek
gegaan naar een Lidl supermarkt. Dit bier wil ik drinken, dacht ik, ik
ben een man. En ik houd van bier. Prima doelgerichte marketing! Kort daarop werd na een stortvloed van kritiek op social media het bier gepositioneerd voor alle 'Kordate Mensen'.Gelukkig ben ik ook een mens. Ik ben nog steeds de doelgroep.
Het
bier wordt gebrouwen voor Lidl, maar dit wordt niet vermeld in de
reclamecampagne. De luxere uitstraling verwacht je niet direct bij deze
supermarkt, en ziet het er eigenlijk best goed uit.
Laatst
werd er met veel bravoure, ook een potentieel goede biernaam, bekend
gemaakt dat het bier bij Bavaria wordt gebrouwen. Wat een wereldnieuws!,
nu weten we waar we het bier moeten plaatsen in termen van kwaliteit
(ahum). Maar laten we nu niet net doen alsof de brouwerij veel uitmaakt.
Alle grote pilsbrouwers brouwen tenslotte degelijk pils, ongeacht de
subtiele smaakverschillen of mythes over merkgebonden hoofdpijn. Bavaria
presteert het wel om een hele krat pils te brouwen voor 6 euro 49. Dan
heb je dus een 'Superruig pils voor een Superlage prijs'. Deze slogan krijgt Lidl helemaal gratis van mij. Hoe
presteert Bavaria het om voor een dergelijke prijs een premium pils te
brouwen? Op het etiket wordt vermeld dat er rijkste mout, de mooiste hop
en kristalhelder water wordt gebruikt. Minder ingrediënten is dan het
eerste dat je denkt. We hebben het geproefd. De kordaat is een licht
pils, met een klein zoetje en een dunnige smaak. Een goede slobberaar,
maar geen bier dat je koopt als je op je schoonvader indruk wilt maken.
U
vraagt zich nu misschien wel al af wat nu eigenlijk het hele doel is
van dit verhaal. Brouwerij het Ferment speelt namelijk ook een rol in
dit hele gebeuren. In 2016 heeft de brouwerij namelijk een drietal
bieren gebrouwen voor Studio Kordaat. Ze vroegen mij bier te brouwen om
te schenken op de opening, dus ik doe dat.
Liggen
we bij Het Ferment wakker van deze inbreuk op het merkenrecht? Ik dacht
het niet. Helaas hebben een paar mensen bij Grolsch daar wel last van
en zijn ze een rechtzaak begonnen. Kordaat vs Kornuit. Hoe langer je er
naar kijkt, hoe duidelijker het wordt. Dit vraagt om verwarring, moeten
ze ook bij Grolsch hebben gedacht. Een rechtzaak en een hoger beroep
verder heeft de brouwer uit de Achterhoek niet kunnen helpen. De rechter
heeft beslist dat er geen sprake is van verwarring. Het Lidlbier is
alleen in de supermarkt te koop en dus voor thuisconsumptie. Het
bruisend gele water van Grolsch is vaak te vinden op festivals en bij
concertzalen. De kans dat de verwarring leidt tot 'overlopen naar de
vijand' is dus nihil.
Het
meest vervelend is deze situatie voor brouwerij Kordaat. Duidelijk het
eerste biergerelateerde bedrijf in Nederland met deze naam. Met ook nog
eens een nobel doel, het steunen van soldaten met PTSS. Niemand die daar
aan de bar een licht
pils, met een klein zoetje en een dunnige smaak besteld. Het wordt tijd
dat Lidl en Grolsch eens uit hun toren komen, klinken met een goed bier
en een welgemeende sorry uitspreken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten